Zużyte części samochodowe - gdzie wyrzucać?

gdzie-wyrzucac-czesci-samochodowe.png

Każdy samochód wykorzystuje szereg części eksploatacyjnych i płynów eksploatacyjnych, które zużywają się w trakcie eksploatacji. W samochodzie może też dojść do mechanicznego uszkodzenia (na przykład w kolizji albo na skutek działania korozji) niektórych podzespołów, które trzeba wymienić na nowe. Co należy wówczas zrobić ze starymi? Gdzie wyrzucić stary, uszkodzony zderzak, zużyte części samochodowe, stare części eksploatacyjne, zepsuty akumulator, czy też zużyte opony? Gdzie oddać części samochodowe? Warto wiedzieć, że na niektórych zużytych częściach do samochodów osobowych można zarobić. Wszystko wyjaśnimy za chwilę.

Utylizacja części samochodowych – jak to zrobić?

Zużytych części, filtrów i płynów na pewno nie należy wyrzucać do kosza, albo do śmietnika. To niebezpieczne. Dlaczego? Kilka przykładów. Zużyty akumulator zawiera w sobie mieszaninę wody i kwasu, która jest niebezpieczna dla środowiska i dla ludzi. Zużyty filtr powietrza jest zabrudzony starym olejem silnikowym, który jest szkodliwy dla środowiska. Pojemnik na śmieci to nie jest dobre rozwiązanie. 

Można inaczej. Jeśli oddamy części w odpowiednie miejsce, damy im nowe życie i ochronimy środowisko. Stary olej silnikowy można bez problemu przetworzyć na smar. Stare opony samochodowe są mielone, a uzyskana mieszanka jest dodawana do materiału, z którego powstają nowe opony i uszczelki. Mieli się stare szyby samochodowe, uzyskując z nich proszek, wykorzystywany do produkcji nowych szyb. Mieli się tworzywa (po rozdzieleniu ich na poszczególne rodzaje), wykorzystując je do produkcji nowych tworzyw. A karoseria i podwozie? Metalowe części poddaje się procesom przetwarzania i ponownego wykorzystania, do produkcji nowych części metalowych.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, na niektórych starych częściach samochodowych możemy zarobić.

Kompletny, stary, powypadkowy, skorodowany albo niezdatny do użytku samochód (którego naprawa jest już nieopłacalna) można oddać do stacji demontażu pojazdów. Stacja wypłaci pieniądze i wyda dokument do wyrejestrowania auta w Wydziale Komunikacji.

Metalowe części, takie jak zużyta chłodnica czy felgi, można oddać do punktu skupu metali.

Firmy chętnie skupują używane katalizatory trójdrożne oraz filtry cząstek stałych. Można je poddać regeneracji.

Podobna sytuacja ma miejsce z zaciskami hamulcowymi, czy alternatorami. Czasami można je sprzedać.

Jakich części samochodowych nie należy wyrzucać do kosza?

Do kosza nie powinniśmy wyrzucać zużytych drobnych części samochodowych, takich jak np. żarówki. Zawierają one w sobie szkodliwe gazy. Żarówki można zutylizować w inny sposób. Na terenie wielu miast można znaleźć sporo specjalnych pojemników na odpady do elektrośmieci, w tym specjalne do żarówek.

Do kosza nie powinniśmy wyrzucać takich części samochodów, jak zużyte filtry oleju i paliwa (bo zawierają resztki paliwa i oleju). Ale możemy do kosza wyrzucić opakowania po filtrach (z papieru), zużyty filtr powietrza i zużyty filtr kabinowy.

Na pewno nie powinniśmy wyrzucać olejów i innych płynów eksploatacyjnych. Należy je zlać do zamkniętych opakowań i oddać do punktu zbierania odpadów niebezpiecznych.

Jeśli naprawiamy pojazd w warsztacie, większość podzespołów (np. zużyte tarcze hamulcowe i klocki) warsztat powinien od nas odebrać. Z kolei zużyty akumulator oddajemy przy zakupie nowego, do sprzedawcy. W przeciwnym razie musimy dopłacić kilkadziesiąt złotych.

Kary za nielegalne wyrzucanie motośmieci

Kary za nielegalne wyrzucanie motośmieci zaczynają się od kilkuset złotych. Mogą być znacznie wyższe, jeśli dojdzie do skażenia albo innego zagrożenia dla środowiska i dla ludzi. Warto pamiętać, że np. stary filtr paliwa, nasiąknięty oparami paliwa, może stanowić poważne zagrożenie  - może łatwo dojść do pożaru.

Większość odpadów do PSZOK

W każdym mieście znajduje się Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, do którego możemy oddać niezdolne do użytku i zużyte części samochodowe (za wyjątkiem zużytych olejów i akumulatorów). Do PSZOK możemy na przykład oddać zużyte opony samochodowe - każdy kierowca ma prawo bezpłatnie oddać jeden komplet opon (4 sztuki) na rok. Jeśli jest ich więcej, trzeba dopłacić. Do PSZOK można oddać stare świece zapłonowe, stare zderzaki z tworzywa, stare fotele samochodowe, elementy tapicerki, stare reflektory i wiele innych.

Odpady niebezpieczne, takie jak filtry oleju, filtry paliwa, baki paliwa (ze względu na łatwopalność), amortyzatory (zawierają gaz lub olej), akumulatory, żarówki (o ile nie mamy punktu zbierania żarówek w naszym rejonie) oddajemy do punktu zbierania odpadów niebezpiecznych. W wielu miastach PZON znajduje się obok albo w pobliżu PSZOK.

Co zrobić z typowymi odpadami motoryzacyjnymi?

Do kosza na śmieci (do odpowiedniego pojemnika) możemy wyrzucić zużyte pióra wycieraczek, opakowania z papieru po częściach samochodowych, czy też zużyte dywaniki samochodowe (odpady zmieszane).

Do oznaczonych punktów możemy wyrzucać elektrośmieci (np. spalone bezpieczniki, silniki wycieraczek, zużyte czujniki, wiązki i przewody elektryczne, zepsute nawigacje i kamery). Do specjalnych, oznaczonych punktów możemy wrzucać stare żarówki.

Czyste części z tworzywa sztucznego, bez dodatku metali, (np. boczki drzwi, elementy deski rozdzielczej, zbiorniki bez płynów eksploatacyjnych, listy dekoracyjne, błotniki, kołpaki na koła) możemy wrzucić do odpowiedniego kosza na śmieci, gdzie zbierane są odpady z tworzyw sztucznych.

Boczne szyby auta także można wyrzucić do pojemnika na szkło. Nie powinno się tego robić z przednimi, ze względu na ich foliowe wzmocnienia. Szyby takie należy oddać do stacji demontażu.

Utylizowanie starych części samochodowych oraz pojazdów wycofanych z eksploatacji jest w naszym kraju realizowane przez stacje demontażu pojazdów. Można dostarczyć do nich nie tylko wspomniane wcześniej kompletne lub mniej kompletne auta, ale także różnej maści części samochodowe, jak części blacharskie (stare drzwi, maski), części z tworzywa (stare zderzaki), stare szyby samochodowe i inne.

Jeśli korzystamy z usług serwisów, to po wymianie płynów i filtrów a także po wszystkich przeprowadzonych naprawach, warsztat odbierze od nas zużyte części. Są one później przekazywane do firm, uprawnionych do ich zbiórki. Na przykład warsztat może gromadzić, a potem korzystnie sprzedać stare części blacharskie - np. zużyte, ciężkie tarcze hamulcowe i stare felgi do aut. Są one potem kierowane do firm, zajmujących się przetwarzaniem odpadów samochodowych.