Uszkodzona tuleja wahacza — objawy i koszt naprawy

tuleje wahacza

Tuleja wahacza to niewielki element zawieszenia, który często ulega uszkodzeniom. Każdy kierowca powinien znać objawy zużycia tulei wahacza, aby w razie ich wystąpienia móc kupić część i odwiedzić mechanika. Kierowca powinien również wiedzieć, czym grozi uszkodzona tuleja wahacza. Ze względu na możliwe problemy z utrzymaniem toru jazdy, eksploatacja samochodu z uszkodzonymi tulejami zawieszenia jest ryzykowna. Można doprowadzić do wypadku, zwłaszcza po wykonaniu ostrego manewru.

Tuleje wahacza – co to za element?

Jedną z najważniejszych części zawieszenia samochodowego są wahacze. Zadaniem wahaczy jest odpowiednie prowadzenie kół samochodu. W zależności od rodzaju zawieszenia samochodu, stosuje się od jednego (przednie zawieszenie z kolumną MacPhersona) do nawet trzech wahaczy na jedno koło (zawieszenie wielowahaczowe). W trakcie swojej pracy wahacz musi się poruszać w ograniczonym zakresie ruchu. Jest to niezbędne, bo koło w czasie jazdy musi się poruszać w górę i w dół, na skutek pracy zawieszenia auta. Wahacz z jednej strony jest przymocowany do zwrotnicy koła. Rolę elementu łączącego (ruchomego w pewnym zakresie ruchu) pełni sworzeń wahacza, czyli odpowiednio chroniony przegub metalowo-gumowy.

Z drugiej strony wahacz musi być zamontowany do podwozia samochodu. W przypadku aut z nadwoziem samonośnym jest to płyta podłogowa. W przypadku samochodów dostawczych, terenowych, pickupów i nielicznych SUV jest to rama. Jak wspomnieliśmy wcześniej, wahacz nie może być zamontowany do podwozia lub ramy na sztywno. Jednocześnie, trzeba pamiętać o tym, że koło jadące po nawierzchni drogi, generuje mnóstwo drgań w czasie jazdy po nierównościach. Trzeba je zneutralizować, aby nie przechodziły na kabinę auta. W przeciwnym przypadku powodowałoby to utratę komfortu jazdy, co nie byłoby dobre dla kierowcy i pasażerów. Poza tym drgania byłyby odpowiedzialne za przyspieszone zużycie wszystkich elementów, zamontowanych do podwozia auta. Dlatego też wymyślono tuleje wahacza. To element, wykonany z metalu, który w środku jest wypełniony twardą gumą. Wewnątrz gumy znajduje się otwór. Element metalowy, otaczający gumę, montuje się śrubami do podwozia auta albo do jego ramy. Wahacz z kolei montuje się do tulei gumowej. Tuleje gumowe montuje się w wahaczach za pomocą specjalnej prasy hydraulicznej.

Za co odpowiada tuleja wahacza?

Każdy pojazd osobowy, poruszający się po współczesnych drogach, wyposażony jest w tuleje wahacza. Ich liczba jest zależna od ilości wahaczy, zastosowanych w danym pojeździe. Skomplikowany układ zawieszenia będzie wykorzystywał nawet kilkanaście tulei. Za co odpowiadają tuleje wahacza? Po pierwsze, za właściwe mocowanie samego wahacza do nadwozia lub ramy samochodu. Po drugie, za wyciszanie pracy zawieszenia i neutralizację drgań, aby te nie przenosiły się na kabinę auta i na inne elementy zamocowane do podwozia samochodu.

Jakie są objawy uszkodzonej tulei wahacza?

Uszkodzenie tulei metalowo-gumowej generuje takie same objawy jak większość uszkodzonych elementów zawieszenia pojazdu. Objawy uszkodzenia można łatwo zidentyfikować, ponieważ są to głuche stuki i hałasy dochodzące z zawieszenia, zwłaszcza podczas jazdy po nierównych nawierzchniach dróg. W przypadku tulei, które uległy zużyciu, mogą pojawić się dodatkowe objawy awarii. To delikatne szarpnięcia podczas ruszania (związane z luzami w zawieszeniu) oraz bardziej groźne problemy z utrzymaniem toru jazdy po najechaniu na nierówność drogi. Dzieje się tak dlatego, że wyrobione wnętrze tulei (wykonane z gumy) nie jest w stanie utrzymać wahacza w dość sztywnym uścisku. Podobne problemy z utrzymaniem właściwego toru jazdy mogą pojawiać się, gdy kierowca będzie zmuszony gwałtownie hamować. Kolejnym poszkodowanym może być opona, bo zużyte elementy zawieszenia, takie jak tuleje, mogą powodować przyspieszone i nierównomierne zużycie bieżnika.

Warto pamiętać, że tuleja wahacza to podzespół eksploatacyjny. Część wykonana z metalu oraz gumy zużywa się w trakcie eksploatacji pojazdu. 

Jakie są przyczyny usterki?

Podstawowa przyczyny uszkodzenia tulei wahacza to czas i zużycie eksploatacyjne. Tuleja zaczyna stukać, bo na przestrzeni lat dochodzi do degeneracji gumy. Ta wraz z upływem czasu traci twardość i może zacząć się kruszyć. Kolejnym źródłem problemu jest jazda po nierównościach, która powoduje silne naprężenia i przyspiesza uszkodzenia tulei metalowo-gumowych.  Żywotność tulei jest również zależna od jakości części, zastosowanych przez producenta auta na pierwszy montaż i przez kierowcę w trakcie naprawy.

Jak wymienić tuleje wahacza?

W niektórych autach uszkodzona tuleja wymaga wymiany całego wahacza (producent części zawieszenia zastosował tuleje niewymienne). Podobna sytuacja ma miejsce, gdy jest uszkodzony sworzeń wahacza. W takim przypadku kierowca musi zlecić wymianę kompletnego wahacza w samochodzie. Co ważne, warto pamiętać, że eksperci zalecają wymianę wahaczy parami (po jednej i po drugiej stronie, nawet wtedy, gdy uszkodzeniu uległ tylko jeden). Po zakończonej pracy należy przeprowadzić ustawienie geometrii zawieszenia.

W samochodach, w których możliwa jest wymiana tulei wahacza, należy przede wszystkim zdemontować wahacz. Następnie należy kupić do niego odpowiednie tuleje. Nowe tuleje należy wprasować w wahacz za pomocą prasy hydraulicznej.

Jak rozpoznać uszkodzony wahacz, w którym można wymienić tuleje? W tym przypadku wystarczy sprawdzić, czy w dobrych sklepach motoryzacyjnych można kupić tuleje do danego modelu auta. Jeśli są dostępne tuleje sprzedawane osobno, w wahaczu można je wymienić.

O czym warto pamiętać? Samodzielna wymiana tulei zawieszenia jest niemożliwa. Przede wszystkim uniemożliwia to konstrukcja zawieszenia auta. Zawieszenie trzeba rozebrać za pomocą specjalistycznych narzędzi. Po drugie, jak wspomnieliśmy wcześniej, do wymiany tulei niezbędna jest prasa.  Zawsze należy udać się do mechanika.

Tuleje wahacza – cena części oraz serwisu

Ile kosztuje nowa tuleja wahacza? W przypadku popularnych modeli tuleje wahacza można kupić w cenie kilkudziesięciu złotych za sztukę. Warto wybierać podzespoły markowe i dobre zamienniki (także polskich producentów elementów układu zawieszenia), które gwarantują wysoką jakość wykonania i wysoką odporność na uszkodzenia, co przełoży się na długotrwałą eksploatację podzespołu.

Ile kosztuje wymiana tulei wahacza? Trzeba liczyć ok. 300-400 zł za jedną tuleję. Na koszt naprawy składa się demontaż części zawieszenia (wpierw trzeba utorować do nich drogę, demontując między innymi koła), wymiana tulei (wypychanie za pomocą prasy i montaż nowych), ponowny montaż naprawionych wahaczy i pozostałych elementów. Trzeba pamiętać, aby ustawić geometrie zawieszenia.

Zaopatrz się w tuleje wahacza w Unicar

Jeśli w Twoim samochodzie pojawią się objawy usterki związane z uszkodzonymi tulejami zawieszenia, nie czekaj i nie ryzykuj. Z pewnością nie chcesz doprowadzić do wypadku na skutek utraty panowania nad autem. Poza tym musisz pamiętać, że jazda z uszkodzonymi tulejami zawieszenia będzie powodować przyspieszone zużycie innych elementów zawieszenia auta. Pojazd może też nie przejść corocznego przeglądu technicznego na stacji diagnostycznej.

Odwiedź Unicar! Nasi sprzedawcy dobiorą tuleje do Twojego auta. Doradzimy, jaki model wybrać. Weź ze sobą dowód rejestracyjny, aby ułatwić nam idealny dobór części do Twojego samochodu (np. po numerze VIN i katalogach referencji).