Lakiery samochodowe Ełk

Lakier samochodowy chroni karoserię auta przed korozją, a także zapewnia samochodowi atrakcyjny wygląd. Może on ulec uszkodzeniu na wiele sposobów. Najczęściej powodem są uszkodzenia mechaniczne (rysy, zadrapania), efekty działania korozji (np. na progach i na drzwiach auta), uszkodzenia powypadkowe i starzenie się lakieru. Na szczęście w dobrych sklepach motoryzacyjnych można kupić dobre i niedrogie lakiery samochodowe a także wszystkie pozostałe środki, niezbędne przy samodzielnych naprawach blacharskich. Przykładem jest nasza firma, Unicar Ełk, która prowadzi sprzedaż materiałów lakierniczych.

Jak dobrać lakier do koloru auta?

W przypadku samochodów nie istnieje coś takiego, jak łatwe określenie koloru auta. Przykład: kolor srebrny. Sam koncern Volkswagen produkował ponad 20 odcieni koloru srebrnego.

Jak idealnie dobrać lakier do samochodu? Jakie dane są potrzebne?

  • Najprostsza metoda to skorzystanie z tak zwanego kodu koloru. Kod koloru, stosowany przez danego producenta samochodu jest wpisany w numer VIN samochodu. Trzeba ten numer odkodować. Oznaczenie kodu koloru to kombinacja kilku liczb i liter. Taką metodę wykorzystuje komputerowe dobieranie lakieru. Wystarczy wpisać na ekranie komputera, sterującego maszyną, kod koloru, a urządzenie samodzielnie dobierze wszystkie składniki. Auto lakiery z mieszalni mogą być sprzedawane w takich formach jak zaprawka (lakier w małych buteleczkach, z pędzelkiem), lakier w sprayu, albo lakier w opakowaniu szklanym lub metalowym (puszka) przeznaczony do malowania pistoletem lakierniczym, z użyciem kompresora.
  • Powyższa metoda sprawdza się w przypadku samochodów, w których lakier jest jeszcze w dobrym stanie. W autach, w których lakier już spłowiał, można dobrać nowy lakier, korzystając z ręcznych metod doboru na podstawie próbników. Dopiero wtedy wykorzystuje się mieszalnik.
  • W przypadku popularnych samochodów można kupić gotowe lakiery spray albo lakiery w puszkach do malowania, zgodne z kodem lakieru producenta auta.

Jak dobrze przygotować element do lakierowania?

Trzeba pamiętać o tym, że malowanie elementów pokrytych nalotami korozji, albo pokrzywionych, nie ma sensu. Element gotowy do malowania musi być wolny od korozji i musi być naprawiony. W celu uzupełnienia ubytków stosuje się szpachlowanie i polerowanie, aż do uzyskania idealnie gładkiej powierzchni.

  • Element do lakierowania musi być dokładnie umyty, następnie odtłuszczony (za pomocą benzyny ekstrakcyjnej lub odtłuszczacza) i osuszony.
  • Podczas malowania nie można ubrudzić farbą szyb ani elementów dekoracyjnych czy ochronnych (np. listew). Dlatego trzeba je wcześniej okleić taśmą ochronną.

Wszystko zależy od tego, co mamy na myśli, mówiąc „szybko”. Szybki efekt możemy uzyskać, stosując np. farby – guma w sprayu. One jednak mogą posłużyć do zmiany wyglądu felg lub dachu (tzw. kontrastowy dach). Prace lakiernicze wymagają dużej ilości czasu. Typowa naprawa lakiernicza wymaga nałożenia kilku warstw lakierów. Pomiędzy ich nakładaniem trzeba odczekać kilka godzin na wyschnięcie. Każda strona malowanego elementu musi być pokryta równomiernie farbą. Po zakończeniu malowania pozostaje jeszcze polerowanie lakieru bezbarwnego, dla uzyskania połysku.

Rodzaje lakierów samochodowych – Ełk

Auto lakiery dzielą się na kilka rodzajów. Który lakier będzie odpowiedni dla Ciebie?

Podział lakierów samochodowych pod względem sposobu aplikacji

Lakier zaprawka

Sprzedawany jest w malutkich opakowaniach, zazwyczaj o pojemności kilkudziesięciu mililitrów. Do lakieru zaprawki może być dołączony maleńki pędzelek, albo trzeba go dokupić. Lakier zaprawkowy możesz wykorzystać do zamalowania maleńkiego uszkodzenia. Np. odprysku na masce, spowodowanego przez uderzenie kamieniem. Albo grubszej rysy, której nie uda się spolerować. W tym przypadku także musisz odpowiednio przygotować powierzchnię do malowania.

Lakier samochodowy w sprayu

Przeznaczony jest do malowania większych powierzchni. Czyli np. do malowania całych drzwi, maski albo boku auta. Warstwy lakieru nakłada się stopniowo. Muszą być one bardzo cienkie. Opakowanie z lakierem trzeba prowadzić wolno, spokojnymi i równomiernymi ruchami. Podczas malowania należy wyprowadzać opakowanie z lakierem poza zewnętrzny obrys części i spokojnie powracać. Zapobiega to powstawaniu zacieków.

Podział lakierów samochodowych ze względu na efekt wykończenia

Lakier bazowy

To powłoka lakiernicza, która odpowiada za nadanie karoserii koloru. Lakier bazowy musi być pokryty lakierem bezbarwnym, dla ochrony i dla nadania połysku.

Lakiery efektowe

Czyli np. matowe, mogą być stosowane do malowania kontrastowych dachów. Są też lakiery efektowe do malowania felg. Wśród lakierów efektowych znaleźć można także lakiery bazowe, np. z opiłkami metalu (tzw. lakiery metalik).

Lakier bezbarwny

Stanowi wykończenie lakieru bazowego, nakładanego na karoserii. Stosuje się go także w przypadku malowania felg samochodu. Warto pamiętać, że to właśnie lakier bezbarwny odpowiada za połysk.  Nawet największy mistrz lakierniczy może nie być w stanie tak pomalować nadwozia lakierem bezbarwnym, aby nie wymagało ono polerowania. Niemal zawsze (najwcześniej po 24 godzinach od malowania) należy lakier bezbarwny przepolerować, by mógł on uzyskać odpowiedni połysk. Jeśli potrzebny Ci jest jakikolwiek produkt lakierniczy albo akcesoria do malowania – zapraszamy do naszego sklepu Unicar – Ełk. Prowadzimy sprzedaż materiałów lakierniczych oraz części i akcesoriów samochodowych, zarówno hurtową jak i detaliczną. Działamy od prawie 20 lat. Należymy do sieci ProfiAuto.